De prinses op de (kikker)erwt

Eindelijk was het dan zover, onze vakantie naar Dubai! Marco had al aardig wat verhalen verteld, maar ik kon me er toch weinig van voorstellen. Zijn vriend Michael woont daar samen met zijn vrouw Heleen en we mochten bij hun verblijven ter ere van ons 25 jarig huwelijk. Zijn vriend kende ik wel van vroeger maar zijn vrouw had ik nog nooit ontmoet, dus ik was benieuwd!

Ik ben wel een aantal keer met het vliegtuig op vakantie geweest, maar dat was 3 uurtjes vliegen. Nu was het bijna 7 uur vliegen dus dat was ook nog wel een dingetje, maar het vliegtuig bleek al een spektakel op zich. De keren dat ik heb gevlogen was het een standaard transfervliegtuig, dit was een giga vliegtuig en nog een dubbeldekker ook! Op mijn stoel lag al een dekentje, koptelefoon en kussentje te wachten, heerlijk! In de achterkant van de stoel voor me een televisie annex computer waar ik spelletjes, films en weet ik wat op kon doen, kortom deze reis kon al niet meer stuk!

In Dubai aangekomen werden we gelijk liefdevol opgevangen door Michael en Heleen en reden we naar hun appartement. In de garage keek ik mijn ogen al uit, wat een auto’s zeg…. het mag hier wat kosten. We liepen naar de hoofdingang waar de bewaker al de deur opendeed voordat wij dit al konden doen, wat een service hier. Ondanks dat het 0.30 uur was, was de temperatuur 31 graden dus heerlijk op het balkon een wijntje, wat een goede avond zeg. Ik voelde me gelijk thuis in onze slaapkamer met eigen badkamer en toilet en natuurlijk airco.

Na een lekker nachtje slapen werd ik al om 07.00 wakker, maar ik was niet de enige. Eerste paasdag en Heleen had al een heerlijk paasontbijt klaar staan. De mannen hadden al een lekkere strandwandeling gemaakt, maar na het ontbijt zijn we nog even gezellig met zijn vieren over het stand gewandeld. Daarna even afspoelen in de “pool”. Deze zit onder hun appartement, voorzien van heerlijke bedjes en een parasolletje. Na daar eventjes te hebben vertoefd gingen we naar “the mall” met een “ubertje”. Ik had er nog nooit van gehoord maar dat schijnt dus een taxi te zijn en dat is wel zo “easy”. In the mall aangekomen kijk ik mijn ogen uit. Hier geen C&A of Zeeman maar Dior en Chanel. Wat mij opvalt is dat het overal zo netjes is en heerlijk ruikt. Dat scheelt nogal met hier als je door een gemiddeld winkelcentrum in Nederland loopt. Heleen vraagt wat voor lunch we willen. Gezond, een beetje gezond of heel gezond? Nou, laten we rustig aan beginnen hè…. Dus een beetje gezond. We gaan dus lunchen bij “comptoir 102”. Voor degene (waaronder ikzelf) die zich afvraagt wat zal dat voor lunch zijn in Dubai? Nou bijvoorbeeld een broodje boerenkool en nog een aanrader ook! In de middag gaan we nog even naar het strand. Michael is een fervent kiter en als de wind het toelaat is hij dus op het water te vinden. Helaas te weinig wind vandaag dus was het tijd voor een middagdutje en dan weer in de kleren, want we gaan heerlijk eten bij de zeilclub op het strand. Een mooie wandeling langs de moskee en daarna lekker aan het strand eten met uitzicht op de bootjes. Wat een prachtige dag!

De volgende dag gaan we na het ontbijt even baantjes trekken in het zwembad. Daarna gaan Marco en Heleen even naar de mall die aan het appartementencomplex grenst om een vers gemaakte smoothie te halen. Daarna staat de Burj Khalifa op het programma.  Met het inmiddels bekende “ubertje” er naar toe. Natuurlijk had ik de foto’s al gezien, maar wat is dat ding hoog zeg als je ernaast staat! Natuurlijk even foto’s maken, maar dit vergeet je niet hoor. De Burj Khalifa ligt naast een “mall” dus gelijk maar even lunchen bij le pain quotidien met een heerlijk broodje zalm. Heleen laat ons echt alle mooie plekjes zien en weet er ook veel over te vertellen, maar het allermooiste is de gastvrijheid van haar en haar man. Wat een lieve mensen zeg. Teruggekomen bij het appartement ga ik met Heleen naar de nagelstudio, want dat hoort er natuurlijk wel bij he? (volgens Heleen). Natuurlijk ben ik niet te beroerd om me  zo te laten verwennen en voor ik het weet zit ik in een stoel en krijg ik een manicure en pedicure (tegelijk!) en worden de nagels zomers gelakt. Marco lag inmiddels nog lekker in de pool. Na zelf nog even een duik te hebben genomen in het zwembad gaan we naar boven en gaan Marco en Heleen een heerlijk diner klaarmaken, pasta met zalm, maar eerst krijgen we vooraf een heerlijk toastje met zelfgemaakte hummus. Dat wordt in Dubai veel gegeten en ik kom erachter dat dit eigenlijk best lekker is. Michael is in het bezit van een heuse draaitafel, dus na het eten, gezellig met een drankje(s) lekker plaatjes luisteren en meezingen. Wat een gezelligheid!

Na een kort nachtje (maar weer superleuke avond), weer op tijd naar de pool om bij te komen met Marco. We besluiten om samen ook maar eens op eigen gelegenheid een smoothie te gaan halen, hoe moeilijk kan het zijn? Ik schiet in mijn strandjurk en we lopen naar de mall. Marco was er gisteren dus dat kwam wel goed….. Na een kwartier zoeken (het was echt op de eerste verdieping…) vinden we op de begane grond(!!) de smoothieshop. Wat een goed concept is dit zeg! Je krijgt daar een soort triviantbakje waar driehoekjes in kunnen. Voor je staan de plaatjes van verschillende groente, fruit, yoghurt noem maar op. Daar ligt dan een driehoekje bij die je in je bakje kunt leggen. Ik had mijn bakje gevuld met aardbei, mango en yoghurt triviantjes en geef het bakje aan de medewerker die de heerlijke smoothie klaarmaakt. Tevens kreeg ik een uitdraai wat er allemaal in mijn smoothie zit en de daarbij behorende calorieën, koolhydraten en nog meer. Ik zeg, naar Nederland halen dit concept! Helemaal blij met mijn smoothie lopen we weer door de mall terug naar de pool tot we worden aangesproken door een bewaker. Mijn Engels is niet zo top, maar ik begreep wel duidelijk dat ik toch iets te sexy gekleed was…. Ik had in het zwembad mijn jurkje over mijn bikini getrokken, maar die was blijkbaar iets te bloot. Ik was er voor gewaarschuwd van te voren in de bladen, maar eigenlijk was ik er ook wel een beetje trots op, dat iemand dat op mijn leeftijd nog eens tegen mij zou zeggen! Terug bij de pool was inmiddels Heleen er ook weer gezellig bij. Vanaf het zwembad loop je zo naar het strand dus ging Heleen vandaag daar even broodjes halen voor de lunch, wat een verwennerij weer (of had ik dat al een paar keer gezegd?). Na de lunch gaan we naar de Burj Al arab. Michael zit inmiddels bij hotel Al Naseem, naast de Burj Al arab en we drinken daar een wijntje met uitzicht op de zee en de Burj Al arab. Ook dit is weer een heel hoog gebouw. Bovenop natuurlijk een landingsplaats voor een helikopter, want hé… dat is wel nodig natuurlijk. ’s Avonds gaan we naar het Oberoi hotel om eerst een drankje te doen. Als je denkt dat het niet mooier kan, heb je het mis. In de rooftopbar irish zitten we buiten en kijken zo over Dubai heen. De Burj Khalifa met lichtjes en nog veel meer mooie gebouwen. Wat een uitzicht zeg! Er sluit ook nog een collega van Michael aan en de heren komen op het idee dat Marco morgen maar even naar het kantoor moet komen om een presentatie over zijn werk  (in het Engels) te geven. Super leuk voor hem natuurlijk en dapper bovendien!

Inmiddels is het woensdag. Na het zwembadritueel gaan we naar een andere “mall” waar we Afrikaans bij Tashas gaan eten. Een leuk restaurant en vooral heerlijk eten. In de middag gaat Marco zoals afgesproken naar het kantoor en voor mij staat er een massage op het programma. Wat een verwennerij zeg, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat de masseuse nogal hardhandig was en af en toe met haar hele gewicht boven op mij lag. Er zat van alles vast zei ze in gebroken Engels, wat ik me niet voor kon stellen want ik was nog nooit zo relaxed en ontspannen als deze week. Na deze “ontspannen” massage gingen we naar “4 seasons” voor een drankje en relaxed avondje thuis. Weer een “verschrikkelijk mooie dag!”al zeg ik het zelf.

Donderdag was het “Marco-dag”, want we gaan naar de spice souk (markt). Eerst een stukje met de “uber” (want “easy”) waarna we met een bootje naar de overkant varen. Dit was erg leuk om te doen, samen met de locals op een bootje. Om je heen zie je nog meer grote boten en op de wal staat van alles in dozen van computers tot kruiden. Aangekomen op de kant dook Marco gelijk de eerste de  beste kruidenwinkel binnen waar hij zich te goed deed aan alle lekkere geuren van de kruiden. Natuurlijk wilde ik ook wel de lekkere wierook hebben die je hier in elke mall ruikt, dus ook ik was weer blij met mijn aankoop. Daarna liepen we nog langs winkels vol met goud. In deze buurt werd je wel steeds aangesproken om naar binnen te komen. Wat een verschil met het andere gedeelte van Dubai. Bij terugkomst nog even naar Victoria Secret om nog wat leuks te kopen voor de dames thuis en daarna weer door naar het appartement waar we ons weer mogen voorbereiden op een lekker diner buiten de deur. Na nog wat beautygeheimen van Heleen zag ik er uit als Maxima zelf, dus ik was er weer klaar voor. We werden dit keer meegenomen naar een Peruvuaans restaurant. Wat een chique restaurant was dit zeg, of wat? (zoals de Belgen hier in Dubai zeggen). Nadat mijn stoel werd aangeschoven, schoof de kelner een plankje onder mijn stoel vandaan. Ik keek Heleen verbaasd aan, die lachend zei: voor je tasje….. Natuurlijk, waar zit ik met mijn hoofd? Voldaan kroop ik ’s avonds mijn bedje weer in om al deze mooie belevenissen nog eens de revue te laten passeren.

Vrijdag, het eind komt helaas in zicht. Wat een verwennerij en luxe hier in Dubai. Maar Heleen was nog niet klaar met me, want vandaag stond de “eyebrow tinting” op het programma. Ik was erg benieuwd, maar niet zenuwachtig want Heleen stond er boven op om alles in de gaten te houden en in goede banen te leiden, dus mij kon niets gebeuren. De rest van de dag nog heerlijk gerelaxt bij de pool en in de middag naar het strand. Michael ging kiten en er was dit keer genoeg wind, dus dat was leuk om  te zien. Wat gaat dat hard zeg en ook die sprongen waren erg gaaf om te zien. Daarna lekker in het appartement een drankje en daarna vertelt Michael dat ze een tijdje geleden in Brazilië zijn geweest en daar BONFIM geluksbandjes hebben gekocht en Marco krijgt van Michael en ik van Heleen de bandjes om geknoopt en wensen we elkaar bij elke knoop iets moois toe. Ook krijgen we nog lintjes voor de kinderen mee die daar bij thuiskomst ook superblij mee waren.  Daarna horen we dat we vanavond ECHT chique uit eten gaan. Nog chiquer vroeg ik me af, hoe dan? Ik trek mijn nette jurk uit mijn koffer, want ik was voorbereid. Dit samen met mijn mooie nagels, mijn ontspannen lijf, mijn mooie wenkbrauwen en als klap op de vuurpijl mijn mooie oogschaduw die ik die middag heb gekregen van Heleen om mijn verkregen beautygeheimen nu zelf in de praktijk te brengen. In mijn jurkje met mijn hakjes (en een shawl voor de airco) lopen we naar de uber en komen we terecht bij Zuma waar er een heerlijk drankje voor ons geshaket wordt. Daarna naar het Italiaanse restaurant Cipriani . Hier liepen volgens mij wel 40 obers in witte pakken rond. Ons tafeltje stond al klaar en ook hier werden we weer behandeld als grote sterren. Na een heerlijk voorgerecht en hoofdgerecht werd er opeens een schaal met ijs neergezet met daarop: happy anniversary 25 years, Marco en Wendy. Pffff ook daar nog aan denken en regelen he, hoe lief en attent kun je zijn…… Voor we weggaan, nog even naar het toilet. Nou ik kan je vertellen, ook dat is een belevenis op zich in Dubai. Met de lift naar beneden (1 etage) maar wel met een bankje in de lift natuurlijk he… Voor je echter bij de deur van de lift of het toilet bent staat er al iemand om die voor je open te doen……. Na dit sanitaire avontuur gaan we, om het echt af te sluiten (volgens Michael), nog even een drankje ergens doen. Ik denk dat ik daar maar niet te veel over vertel, what happens in Dubai stay’s in Dubai. Haha! behalve dat het heel gezellig was en dat we nu even een “dry May” gaan houden.

De volgende dag was het dan zover. Terug naar Nederland…. Hoe kun je zulke lieve mensen bedanken voor zo’n mooie week, dat is dus niet te doen. Wat een ervaring zeg dit  en hoe mooi is het als je in zo’n mooi land leeft en werkt en zulke luxe om je heen hebt zo bij jezelf kunt blijven en lief bent voor iedereen om je heen, zoals deze twee lieve mensen. Dit is volgens mij de wijze les die ik meeneem van deze vakantie. Hoe goed we het hebben en of je nu op een camping staat of in een luxe oord vertoeft, tel je zegeningen. En dat doen we dan direct als we ons huis weer binnen komen en onze 3 lieve dochters thuis op de bank aantreffen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *